יום א'


08 בדצמבר
  • צפו: עופר לוי בשיחה אישית עם חגי אוזן
    עופר לוי בראיון נרחב ומרתק מדבר על הכול, התקופה החדשה ("ניסו ללמד אותי לשקר"), הזמרים ("לא יכול לשמוע זמרים תימנים"), החברות עם זוהר ארגוב ("היה מקשיב לי בנעימים"), על המו"מ…
  • עופר לוי מחזק את אייל גולן: "חזק ואמץ"
    עופר לוי בריאיון ל-בטריבונה מדבר על פרשת הזמרים המפורסמים והקטינות בה נחשד אייל גולן: "הוא חף מפשע ולא אנס, הן פיתו אותו. שרואים אדם מצליח רוצים להפיל אותו. שמלבינים פני…
  • בונדק: החרם על עופר לוי הוא פשע תרבותי
    ישראל בונדק בטור אישי ל-בטריבונה על דבר החרם שפרסמנו לראשונה: צריך להעמיד את רדיו דרום 101.5 לדין ולשלול את רישיונם על החרם נגד עופר לוי. אין שום סיבה בעולם להחרים…

חדש במדור זה

האזינו למשהו: מוזיקה בלי הפסקה

לוח אירועים

ריאליטי שירה: דבר רע למוסיקה המזרחית

מדוע אינפלציית תכניות הריאליטי בתחום השירה עושות רע למוסיקה המזרחית? האם השופטים המגיעים מהצד המזרחי של המוסיקה עושים טוב לתכנית? ואיך השיפוט השפיע על הקריירה של משה פרץ? יעקב אוחנה בטור דעה אישי ונוקב במיוחד 

X פקטור. המוסיקה המזרחית מפסידה X פקטור. המוסיקה המזרחית מפסידה צילום: יח"צ
יעקב אוחנה שבת, 18 ינואר 2014 18:11

הקול של THE VOICE כבר הפסיק להדהד בראשנו, הניצוץ של הכוכב הבא כבר דעך, גמר הפקטור הפך לאקס, והנה עולה לה תכנית ריאליטי חדשה בתחום הזמר, והפעם לגילוי להקת הבנות הבאה של ישראל בכיכובה של דנה אינטרנשיונל. מבט חטוף בלוח משרדי הטלוויזיה בשעות הפריים-טיים, חושף את העובדה הבאה: הפכנו למדינה הצורכת ריאליטי ללא הפסקה, עם עדיפות ברורה לריאליטי שירה.  

דה וויוס

העיקרון של כל תכניות הריאליטי בתחום הזמר והשירה נורא פשוט, סדרת אודישנים מתמשכת בהם קהל הצופים נחשף למאפייני אישיות כאלו ואחרים בקרב המתמודדים, מאפיינים שימשיכו ללוות אותנו לאורך כל העונה, החל ממתמודד ששר על האבא מעולם לא פגש (באחת התכניות הפקת התכנית תפגיש ביניהם), ועד למתמודדת המשווקת לקהל הצופים כ-"עממית" ועד סיום העונה ההפקה תדאג שהיא תהפוך ל-"מאמי הלאומית" הבאה של ישראל.

עם סיום שלב האודישנים מתחיל שלב ההופעות החיות ובמהלכו המתמודדים נדרשים להפגין את כישורי השירה שלהם מול כל עמך ישראל בשידורים חיים ועם ניסיון למינימום "זיופים", וכאשר שלב ההופעות מגיע לשיאו אז מתחיל "פסטיבל הגמר הגדול" בו 3 או 4 מתמודדים מנסים לקטוף את הפרס והתואר הרשמי: "הזוכה הגדול של אקס פקטור/THE VOICE/ אייל גולן קורא לך/הכוכב הבא הוא היא הם_________" (השלימו את החסר אם אתם באמת זוכרים את השמות של כל הזוכים הגדולים). 

גם העצה של אייל גולן לקורקוס לא עזרה

הרגע בו נינט טייב, פתחה את גרונה ושרה בגמר הגדול (במסגרת ביצוע הגמר) את "ים של דמעות" של מלך הזמר המזרחי בכל הזמנים, זוהר ארגוב, היה אחד מרגעיה הקסומים והמצמררים ביותר של הטלוויזיה בעידן הריאליטי.

אך מאותו רגע שנערך בקיץ 2002 ועד היום, עברנו כבר אלפי נבחנים, מאות מתמודדים ועשרות ביצועים כאלו ואחרים לשירים פופולאריים ואהובים מתרבות המוסיקה המזרחית, אך למרות כל אלו קשה לנו להיזכר בביצוע מרגש, מיוחד ומרטיט לבבות כמו אותו ביצוע חד פעמי של הגברת טייב.

הכוכב הבא אייל גולן
הכוכב הבא  (צילום: יח"צ)

במידה וגם אתם נמנים על הצופים האדוקים של "הכוכב הבא" (כוכב נולד בגלגולה העדכני), אתם בטח זוכרים את הרגע בו כבוד השופט אייל גולן פנה לאביתר קורקוס במהלך האודישן הראשון שלו, וביקש ממנו לשיר שירים שהוא שומע בבית ולא לנסות להיות מי שהוא לא...הבקשה הנוקבת של אייל גולן אומנם השתלמה בסופו של דבר לאביתר קורקוס שזכה בסופו של דבר בתואר הכוכב הבא של ישראל, אבל לי באופן אישי (כצופה אדוק של התכנית), קשה להצביע על ביצוע מרטיט ומרגש של הזוכה הגדול לאורך כל העונה, ביצוע המשתווה בעוצמתו הטלוויזיונית לאותו רגע עוצר נשימה של "ים של דמעות" מול הים התיכון בחוף ניצנים.

אחד הדברים המעניינים ביותר בכל הקשור לתוכניות ריאליטי שירה בטלוויזיה, זה שהן הגיחו לאוויר העולם במקביל לפריצתה של המוסיקה המזרחית את גבולות המיינסטרים בישראל, דבר אשר הוביל (בסופו של דבר) את קברניטי הטלוויזיה שלנו לקבל מספר החלטות עקרוניות:

הראשונה: שיבוץ שופטים מקרב המוסיקה המזרחית בפאנל השופטים המכובד: מרגול בכוכב נולד, שרית חדד ושלומי שבת ב-THE VOICE, אייל גולן בכוכב הבא ומשה פרץ באקס פקטור ובבית ספר למוסיקה. ההחלטה השנייה הייתה: הענקת תכנית כישרונות בתחום הזמר המזרחי בערוץ נישה (התכנית "אייל גולן קורא לך" שודרה בערוץ 24).

החלטות אלו התקיימו לצד הגחתן של מתמודדים עם מאפיינים מזרחיים בקולם ונשמתם בכל אחת מתכניות הריאליטי שירה אשר שודרו בטלוויזיה מאז שנת 2002. ברוב המקרים, מתמודדים עם מאפיינים מזרחיים בקולם הודחו לקראת שלבי ההכרעה האחרונים, וזאת למרות שהם כבשו את לב הצופים ולב השופטים לאורך כל הדרך.

מדוע משה פרץ מופיע פחות? 

משה פרץ

אף על פי שמרבית משופטי תכניות הריאליטי המגיעים מתחום המוסיקה המזרחית, ניסו לגונן על ביצועים בעלי סממנים מזרחיים על הבמה הגדולה של הטלוויזיה, גם הם נאלצו/נדרשו או פשוט הרגישו לנכון ליישר קו עם התרבות המוסיקאלית של ישראל, שלמרבה הצער, עדיין רחוקה מהמוסיקה המזרחית, כרחוק מזרח ממערב.

מלבד התכנית "אייל גולן קורא לך" שהפקידה לאורך כל הדרך להעניק את הכבוד הראוי למוסיקה המזרחית, קשה לומר שתכנית ריאליטי הזמר עושות לה טוב. בסיכום כל העונות של כל התכניות אשר שודרו עד כה, אין ולו כוכב מוסיקה מזרחית אחד או אחת אשר המשיך לעשות מוסיקה מזרחית אותנטית ואמיתית, למעט אולי עומר אדם, והכוכבים שייצאו מ"אייל גולן קורא לך".

בנוסף לכך, שופטי התכניות המגיעים מהצד המזרחי של שולחן השופטים, נדרשים (כמו יתר השופטים בתכנית) להשקיע זמן רב בהפקת התכנית לאורך כל שלביה, דבר המשפיע בצורה כזו או אחרת על אופי הפעילות בקריירה האישית שלהם. מקורב למשה פרץ טען בפנינו "אוף דה רקורד" שכמות ההופעות בחתונות פחתה משמעותית בשנה האחרונה, וזאת בשל מעורבותו באקס פקטור-ישראל, אולי הדבר מבחירה ואולי לא, אך בשורה התחתונה- אף אחד מאיתנו לא יכול להימצא בשתי נקודות שונות באותו הזמן (למרות שמשה פרץ והפקת "אקס פקטור" ניסו לעשות זאת כאשר הוא הופיע לאחרונה באולם נוקיה ובמקביל התקיימה תכנית הדחה בשידור חי של ה-"אקס פקטור").

אומנם יחסי הציבור בהם זוכים שופטי התכנית, והחשיפה הטלוויזיונית לה הם זוכים בשעת פריים טיים, מעצימה את התדמית האישית שלהם בקרב הציבור הרחב בישראל, ואף חושפת צדדים נוספים באישיותם בפני אלו שאינם נמנים על מעריציהם, אבל בחלק מהמקרים זה בא על חשבון הופעות, זמן יצירה ואיכות עבור אלו שכן נמנים עם מעריציהם האדוקים, כמונו!

*טור אישי המייצג את דעת הכותב.

>> דעה: צה"ל לא סופר את המוסיקה המזרחית

>> צפו: אייל גולן שר את "מתפלל" ב-Town Hal בניו-יורק

 (צילום: יח"צ, דורון עדות)

ותקבלו עדכוני מוזיקה ישירות לפייסבוק שלכם