יום ג'


07 ביולי
  • צפו: עופר לוי בשיחה אישית עם חגי אוזן
    עופר לוי בראיון נרחב ומרתק מדבר על הכול, התקופה החדשה ("ניסו ללמד אותי לשקר"), הזמרים ("לא יכול לשמוע זמרים תימנים"), החברות עם זוהר ארגוב ("היה מקשיב לי בנעימים"), על המו"מ…
  • עופר לוי מחזק את אייל גולן: "חזק ואמץ"
    עופר לוי בריאיון ל-בטריבונה מדבר על פרשת הזמרים המפורסמים והקטינות בה נחשד אייל גולן: "הוא חף מפשע ולא אנס, הן פיתו אותו. שרואים אדם מצליח רוצים להפיל אותו. שמלבינים פני…
  • בונדק: החרם על עופר לוי הוא פשע תרבותי
    ישראל בונדק בטור אישי ל-בטריבונה על דבר החרם שפרסמנו לראשונה: צריך להעמיד את רדיו דרום 101.5 לדין ולשלול את רישיונם על החרם נגד עופר לוי. אין שום סיבה בעולם להחרים…

חדש במדור זה

האזינו למשהו: מוזיקה בלי הפסקה

לוח אירועים

מושיק עפיה בחר בסוס הלא נכון

מעידים על מושיק עפיה שהוא הזמר עם האופי הכי טוב בתעשייה, השבוע הוא חזר בשיר חדש עם פעימות יוון, כותב המדור האזין וקיווה למתכון מנצח אך התאכזב מהבחירה ■ וגם: על הכול שי זהב אצל סגיב כהן, ומדוע הפך יום ראשון לבית הקברות לסינגלים חדשים?

מושיק עפיה. אופי טוב, הבחירות פחות מושיק עפיה. אופי טוב, הבחירות פחות צילום: יח"צ
נתי לוי חמישי, 14 פברואר 2013 17:02

נעלם לו העפיה: לאורך השנים האחרונות עם החלטות שגויות של "אני לא צריך" בשילוב חוסר מזל הובילו את מושיק עפיה, כמי שמביט על כולם מלמעלה, לצומת האמצע המרכזית יחד עם הזמר קובי פרץ, הפרטנר לדואט "האמן לי אחי", אחד שמנסה בעצמו לחזור לימי הנוקיות. בשונה מאצל פרץ שהנפילה גדולה יותר, ובאה בגלל התדמית השחצנית שהתפזרה כלפי חוץ ולא רק בגלל "פרשת השלופים/שלוכים" העמוקה, עפיה לא היה בנוקיות וגם לא רצה אותם, הוא ניסה להביא חומרי שירה אחרים שגרמו לו להישמע עייף ופחות קול בסיבוב הפופ הים-תיכוני שהנחילו משה פרץ ודודו אהרון שגרמו לו להידחק הצידה.

בשבועות האחרונים מתח גדול אופף את מושיק עפיה ואת מעריציו הנאמנים, האם יוכל לחזור סוף סוף בעזרת החדש "כמו סוד" למקום שהיה בו תקופה ארוכה, הצמרת הגבוהה? התשובה לכך מרתקת ומורכבת כאחד. דור הזמרים החדש שפונה הכי עמוק לעבר הקהל שצועק שהוא אוהב רק מזרחית, ותופעת הנוסטלגיה והמחרוזות בראשות 'הריבובאים', מקשים מאוד על עפיה והסגנון היווני שנחשב למגרשו הביתי.

 

הרושם החזק שנשאר אחרי כמה השמעות של "כמו סוד", שזה פשוט לא הולך יותר, לפחות לא ככה ולא בזמן הקרוב. אפילו שרית חדד ששרה בדואט עם ניקוס ורטיס את "משחק החיים" הנפלא לא הצליחה להפוך אותו ללהיט שמתקרב בכלל לסדר גודל של הלהיט "חלום מתוק", הקהל הרחב כבר מאס בטברנות יווניות ובעיקר הקצביות שבהן, הם נשמעים אותו הדבר אפילו שהלחן הפעם מקורי. ואם בכל זאת הוא מתעקש ללכת על יוון אז עדיף שירים שקטים כמו שעשה בדואט "בסוף הדרך" עם תמר יהלומי. הרי איפה שיר כזה יושמע - הרדיו האזורי בוודאי יחבק גם יחבק, אבל מועדון? חתונה? אני סקפטי. לעפיה יותר מכדאי לעשות פרסה בכמה שירים לפחות - בחזרה לקהל של הג'אנר הכבד, אלה שנשבעו שלא ימירו את סגנונם לעולם. הכמות שלהם היום היא עצומה ובעלת נאמנות אבסולוטית, אפשר לראות שהזמרים שמכוונים אליהם קולעים בול במטרה, ולא קשה להבין במי מדובר.

נקודת זכות עצומה הבולטת אצלו כפי שהעידו אנשים מהסביבה לא פעם, בגלל עפיה, אפשר להציג את הפנים היפות לזמר מצליח שלא שכח מאיפה הוא בא ולמי הוא שר. החוכמה היא להיות מחבק וחברותי בדרך להופעות, ולא רק במהלכן כמראית עין. עפיה הוא בדיוק כזה. אם היה אפשר לעשות בדיקת שביעות רצון של קהל המזמין אחרי הופעות בחתונות ושאר אירועי השמחה, סיכוי גדול שעפיה היה זוכה במקום הראשון.

תוסיפו לכך, שכמו אופיו - הוא זמר עם קול מבורך, שתי שניות של האזנה ואפשר לדעת שמדובר רק במושיק, חשיבות עצומה בג'אנר שחצי מהזמרים החדשים נשמעים כמעט אותו הדבר. שילוב של שני הדברים החשובים משאירים לו תמיד יותר מפתח לחזור להנהגה שאותה הוא מכיר טוב כל-כך. זה תלוי בעיקר בבחירות שלו, כי הסיבוב הבא כבר נפתח.

בית הקברות הראשון לסינגלים חדשים

מבול הסינגלים ביום ראשון

כמעט בכל שבוע, יום ראשון מגיע ואיתו לחץ אטומי של סינגלים חדשים המשתחררים לתקשורת. העקשנות של היחצנים באישורם של הזמרים לשחרר דווקא ביום הלחוץ הזה את השיר החדש שלהם, אינה מובנת לחלוטין. החשבון פשוט: הזמרים שאינם מהסרייה הראשונה או בעלי עניין מיוחד נופלים בין הכיסאות בד"כ, ואינם מסוקרים בכלל או במידה מעוטה, ובוודאי פחות ממה שהיו יוצאים ביום למחרת. גם ברדיו מתקשים לתת להם צ'אנס ומעדיפים את הטעם המוכר.

מקרה קלאסי כזה קרה ביום ראשון האחרון. לא עזרה בקשתי/המלצתי ליחצנית אחת לא לפרסם ביום ראשון שיר של זמר מסוים - אלא לדחות אותו ליום אחר בגלל ריבוי הזמרים הידועים שיוציאו שיר באותו היום. הזמר המדובר אינו חדש, שיריו מוכרים והוא הוציא סינגל חדש אחרי תקופה ארוכה. ועכשיו אולי כבר לא תתקשו לנחש מי הוא. ההחלטה הפזיזה גורמת לזמרים חדשים ואף וותיקים, שעמלו רבות על השיר להחליט לשחרר את השיר באמצעות לינקטון, פטיפון ואחרים (כלים להפצת מדיה דיגיטלית), יחד עם, לצורך העניין, מושיק עפיה ודודו אהרון.

מבינים, ההפסד כולו שלהם. תוסיפו לזה שזמרים מובילים דואגים בד"כ באמצעות היחצ"ן/ית לשריין מקום מראש ע"י שליחת השיר מספר ימים לפני השחרור הרשמי. איש מדיה רגיל פותח בראשון בבוקר את תיבת המייל ולא קשה לנחש במי הוא יבחר, את מי הוא ידחה, וממי הוא יתעלם. 

היחצנית הבינה את הבעיה אך מסיבות השמורות רק לה החליטה להשאיר את ההחלטה בעינה. התוצאה היא, באותו ראשון כמעט אף אתר או מדור מוזיקה מוכר, לרבות העוסקים במזרחית, לא העלו כתבה בנושא. למרות המלצת היחצנים לזמרים כדאי להבין שפרסום שירים ביום ראשון בלי תיאום וברור מקדים יכול לפגוע בהם מאוד. הגישה של סיקור באתרים והשמעת סינגלים חדשים ברדיו שונה מסיקור אירועים חדשותיים אחרים. מי ייתן והמילים האחרונות שכתבתי, יישנו משהו או מישהו בדפוס המחשבה בעולם הזמר המזרחי.

נ.ב: לזמרים שמחפשים עיתוי לא עמוס כדאי לעשות מאמץ ולשחרר דווקא בשבוע הבא סינגל חדש, תחשות בטן חזקה מדברת על שבוע מוזיקלי שקט יחסית. 

כול שי זהב אצל סגיב כהן

סגיב כהן

מאז "בדרך אלייך" ועד היום היו כמה וכמה יציאות טובות לסגיב כהן אבל הן לא מתקרבות ל"כול שי כלאם" (הכול מילים, תרגום מערבית) שיצא השבוע. כהן הביא בכל דרכו איכויות ביצוע ויצירה מעוררות קנאה אבל יש תחושה חזקה שהוא עדיין לא מפורגן מספיק כיאה לאומן בסדר גודל כמוהו, ועם כל הכבוד האשמה נופלת גם עליו.

מקובלת החלטתו בעבר ש'הוא אינו רואה את עצמו בשוק הים-תיכוני', אבל בחירת חומרים כסיפוק אישי, פעם עם שירים נטולי סלסולים, ופעם שנייה עם הוצאת אלבום תימני מובהק שגרמו להרחיק קהל גדול שמעדיף שירה בעברית תקינה, לתימנים אולי זה תאווה לאוזניים אבל רוב הקהל הלא תימני מתקשה להתחבר לשנייה אחת לזמרים ששרים בתימנית אפילו בפיוטים מוכרים. זה גורם לכיבוי מוקדם. 

ואולי עכשיו התהודה כלפיו הולכת להשתנות ובגדול, להחזיר אותו לימים הטובים ביותר שהיו לו, הרבה בזכותו של "כול שי כלאם" המלוטש עם נדב קקון ששותף ביצירה האיכותית שמזכירה לאורך השיר ובעיקר בפזמון שלו, לא פחות ולא יותר- משירים טורקיים ישנים. כהן גם לראשונה החל בשיתוף פעולה עם המעבד המזרחי הוותיק יעקב למאי, צעד שגורם לנו לקבל אחרי הרבה זמן את סגיב כהן של כ-ו-ל-ם.

(צילום סגיב כהן: אוהד רומנו)

--
המדור "הדיבור המסולסל" משקף את דעת כותבו, נתי לוי.

ותקבלו עדכוני מוזיקה ישירות לפייסבוק שלכם