יום ו'


13 בדצמבר
  • צפו: עופר לוי בשיחה אישית עם חגי אוזן
    עופר לוי בראיון נרחב ומרתק מדבר על הכול, התקופה החדשה ("ניסו ללמד אותי לשקר"), הזמרים ("לא יכול לשמוע זמרים תימנים"), החברות עם זוהר ארגוב ("היה מקשיב לי בנעימים"), על המו"מ…
  • עופר לוי מחזק את אייל גולן: "חזק ואמץ"
    עופר לוי בריאיון ל-בטריבונה מדבר על פרשת הזמרים המפורסמים והקטינות בה נחשד אייל גולן: "הוא חף מפשע ולא אנס, הן פיתו אותו. שרואים אדם מצליח רוצים להפיל אותו. שמלבינים פני…
  • בונדק: החרם על עופר לוי הוא פשע תרבותי
    ישראל בונדק בטור אישי ל-בטריבונה על דבר החרם שפרסמנו לראשונה: צריך להעמיד את רדיו דרום 101.5 לדין ולשלול את רישיונם על החרם נגד עופר לוי. אין שום סיבה בעולם להחרים…

חדש במדור זה

האזינו למשהו: מוזיקה בלי הפסקה

לוח אירועים

למה הדואט של דקלון וסגיב כהן הוא גימיק?

לא דופק חשבון: ביקורת סינגלים על החדשים של שקד קוממי, לירון רמתי, מאור אשואל, סגיב כהן ודקלון

ביקורת סינגלים. דקלון וסגיב כהן ביקורת סינגלים. דקלון וסגיב כהן צילום: יח"צ
עמרי נהרי חמישי, 19 פברואר 2015 17:54

מאור אשואל - "סוף שבוע"

נתחיל דווקא בדברים הטובים. השיר החדש של מאור אשואל הוא שיר קיצבי, תוסס, מרעיש, חפלה אמיתית לצד עיבוד טוב של תמיר צור. אך זהו, כמעט. המילים צפויות מדי ותואמות לשירים רבים אחרים בז'אנר עם שימוש ממחוזר בסלנג המזרחי, הלחן מונוטוני בלי עלייה מפתיעה בפזמון שאכן במקרה זה יכול היה לתרום כתוספת טובה לשיר מקפיץ שכזה.

ניתן להבחין שהשירה לא מושלמת ביחס לשיר למרות שהיא מתבשלת לפי החוקים, אשואל אכן מנסה להביא את עצמו ולא להתחקות אחר זמרים אחרים, העיבוד מלא, "שמן" עם רבעי טון על מקאם באייאת בבתים - אך השירה לא תואמת - בעיבוד מהסוג הזה רצוי מאוד ל"התפנן" בשירה בעיקר במשחקים של רבע טון. במקרה כאן יש המון מקום למשחק שירה על מקאמים נוספים מלבד באייאת, כמו למשל חוסיני, סבא וכו', שבעוד את אשואל אפשר לשמוע משחק רק על כורד.

העיבוד כאמור טוב, אך אם היה נוסף אקורד מעדן בעיקר בפזמון שם הוא שר "מרגיש כמו מלך העולם": הוספת G לפני A ו- Bm, זה היה נשמע טוב יותר. גם המיקס היה יכול להיות טוב מהמתקבל אם היינו מרגישים את ערוץ הדרבוקה בעוצמה גבוהה יותר.


(מילים ולחן: מאור אשואל, עיבוד: תמיר צור)

שקד קוממי – "אהבה כמו שלך"

שקד קוממי שפרץ שלפני שנתיים הוא זמר עולה שיש לצפות ממנו - ומדובר במחמאה לא מבוטלת. הסינגל החדש "אהבה כמו שלך" הוא שיר שקט, מרגש ונעים שכתב והלחין קוממי בעצמו. אומנם הלחן טוב גם הוא ותואם למילים, אך המילים הם עיקר הבעיה- הנדושות חוזרת בכמויות. השירה עצמה טובה, הגייה טובה של מילים, פתיחת פה מלאה לכל מילה כמו שצריך, קוממי מנסה ומצליח להביא רגש גם לשירה במקומות שצריך. העיבוד בסך הכל עובר טוב, ניתן להבחין באפקט ה-Autotun גבוה ומורגש ושמולבש על קול הזמר וכמו כן במיקס הזמר גבוה משאר הלהקה ועדיין אפשר להבחין בכל הצלילים הקטנים מסביב. למרות הטקסט שטעון שיפור, בהחלט זה השיר המעודף.


(מילים ולחן: שקד קוממי, עיבוד: רביד קשתי) 

לירון רמתי - "יפה לי מידיי" 

את הלחן של השיר "ELLE ETAIT SI JOLIE E" של Alain Barriere משנת 1963, אין כמעט אדם בעולם שלא מכיר. רמתי החליט לחדש אותו בעברית בפרויקט השאפתני של "אהבה עולמית" ועושה הכול כדי להתאים אותו אליו. רמתי הולך על מה שהוא אוהב ומה שקהל היעד שלו מבקש, השיר נפתח בכינורות 'מהורמנים' שעושים עבודה טובה לאורך כל השיר, וסאונד של הקלטה על סליל כמו פעם בשיטה האנלוגית, כשרמתי פותח את הפה ומתחיל לשיר מתקבלת מעיין הרגשה "נוסטלגית", במהלך השיר חדי האוזן יבחינו שערוץ הזמר או ערוץ התופים לפתע עולה על כל ההורמוניה ומצליח לגרום למאזין להאמין למניפולציה.

השירה נשמעת דיי טכנית, מלבד זאת שיש בה חוסר דיקציה בולט באות ש' – היא גורמת למחסור של רגש מהזמר עם קולות זהים ששמענו לא פעם באירועי טברנות או בשמם העדכני "מועבטים". יחד עם זאת, ניכרת עבודה יפה של המעבד ואנשי הסאונד, השירה אמנם טכנית עם חוסר דיקציה שקוראת גם לזמרים גדולים ומוכרים מהתעשייה - אבל השיר עדיין מצליח לעבור, בעיקר לקהל שמכור לסגנון התימני והרך.


(מילים בעברית: מקס שפקס, לחן: BELLEC ALAIN LOUIS, עיבוד: חן מצגר הדר)

דקלון וסגיב כהן - "לאן נגיע" 

בהתחשב בידע המוסיקלי הרחב של שני האמנים הללו נראה שמדובר פה נטו בשיר מחאה בלי יותר מידי רגש. הכותרות הגדירו אותו כשיר מחאה ועניין, אבל גם במחאה צריך לדעת לרגש. ובשיר הזה למעט ניסיונותיו של סגיב כהן להביע רגש בפזמונים, שם הוא מצליח אבל מתפספס בגלל הרעש שכל הזמן נמצא מסביב, הכול צפוי וידוע והופך אותו לשיר גימיקי. ותו לא. השיר נפתח עם משפט שנשמע כאילו נלקח מתוך שיחת חולין של מבוגר מיואש שנותן לך את ההרגשה שהוא עומד מאחורי כל השיר הזה: "נו מה תגיד אנחנו פשוטי העם", האמת שזה אפילו לא גרם לי לחייך מפני שמדובר בדבר שרק פוגע ביצירה ומחזק את התזה שמדובר בשיר "גימיקי".

אי אפשר להתעלם מהאפקט הענק שהמעבד "הלביש" על השירה של דקלון (תמיד עדיף לבצע 100 פעמים הקלטה עד לקבלת שירה טובה ומדויקת מאשר להשתמש באפקטים של תיקון בתוכנת ההקלטה). הלחן פשוט, צפוי, נע על סולם אחד, המקאם המורגש הוא חיג'אז שחוזר שוב, שוב ושוב. המיקס צורם, המון רעש לאורך כל השיר, הקולות רקע המלווים חזקים מאוד ומפריעים לשמוע את קולות הזמרים וצריך להתאמץ כדי לשמוע את כל הצלילים הקטנים מאחורה כך שאי אפשר להנות מהשיר וצריך להילחם כדי לנסות לשים לב לכל צליל קטן שמתפספס מאחורה. אחרי אלבום קאברים מצליח שהוציאו, בהחלט היה מצופה לקבל מהמצמד שיר מקורי טוב יותר מזה.


(מילים ולחן: יוני רועה, עיבוד: יעקב למאי) 

--
המבקר הוא מוזיקאי 

ותקבלו עדכוני מוזיקה ישירות לפייסבוק שלכם